Oko ludzkie, ten niezwykle czuły narząd, odbiera wrażenia świetlne trwające zaledwie 0,05 sekundy, podczas gdy np. dźwięk musi brzmieć przynajmniej dwukrotnie dłużej, żeby został zarejestrowany przez ucho. Nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego jak często sami szkodzimy własnym oczom zaniedbując elementarne zasady higieny wzroku.  Oczy nie lubią niewywietrzonych pomieszczeń, kurzu, pyłu ani klimatyzacji. Drażni je ostry blask słońca, męczy stres i słabo urozmaicona dieta. Kilka godzin spędzonych przed ekranem komputera lub telewizora, nad książką może doprowadzić do pieczenia, łzawienia, zaczerwienienia oczu, uczucia piasku pod powiekami, a także bólu i zaburzeń widzenia.

Przestrzegaj kilku prostych zasad i chroń swój wzrok:

- częste mruganie, które sprzyja nawilżeniu oka,

- oderwanie wzroku od ekranu i spoglądanie w dal – dobrze to robić co godzinę,

- spoglądanie na otaczającą zieleń za oknem lub na rośliny doniczkowe w pokoju,

- wietrzenie i nawilżanie powietrza w pokoju, w którym znajduje się komputer,

- przyswajanie dużej ilości płynów,

- gimnastyka oczu: spoglądanie na odległy przedmiot – wpatrywanie się w tekst na ekranie – ponowne spojrzenie w dal,

- ćwiczenia rozciągające i rozluźniające mięśnie (co około 2 godziny) uwolnią od napięć i pobudzą krążenie krwi,

- profilaktyczne (od czasu do czasu) stosowanie tak zwanych suchych łez w żelu lub kroplach,

- okłady z herbaty, stosowanie kropli ze świetlika dla złagodzenia objawów zmęczenia.

Właściwa dieta także pomoże chronić nasze oczy, aby zmniejszyć ryzyko zachorowań, do diety należy dołączyć zielone warzywa liściaste: natkę pietruszki, szpinak, jarmuż, szczypiorek, brokuły, cukinię, kapustę, koper. Te warzywa zawierają największą ilość luteiny, która jest odpowiedzialna za ochronę naczyń włosowatych siatkówki. Luteina również chroni oczy przed szkodliwym promieniowaniem ultrafioletowym. Oprócz luteiny istotne są karotenoidy i witaminy zawarte w żółtych i czerwonych warzywach i owocach: marchwi, ziemniakach, kukurydzy, papryce, dyni, czerwonych winogronach.

Wych. S. Radom

 

http://medikway.pl/jak-dbac-o-dobry-wzrok/

https://www.mp.pl/pacjent/okulistyka/zdroweoczy/151481,jak-dbac-o-wzrok