ROK SZKOLNY 2020/21

Odpowiedzi na to pytanie dostarcza artykuł i film prezentujący dobre praktyki. Zachęcamy do zapoznania się z nimi.

https://nvcwszkole.pl/przykladowy-artykul-tematyczny/

https://www.youtube.com/watch?v=9YYzQvyl-gc

Wych. M. Mądry

 
Inteligencja emocjonalna jest kluczowym mechanizmem radzenia sobie ze stresem. Jest  wzorcem reagowania, pomagającym rozwiązywać problemy, zamiast od nich uciekać. Dobrze jest rozwijać tę kompetencję, ponieważ przez całe życie wpływa ona na jakość naszego funkcjonowania. 
Wych. M. Mądry

Z kradzieżą tożsamości mamy do czynienia wówczas, gdy ktoś bezprawnie wejdzie w posiadanie naszych danych osobowych i wykorzysta je wbrew naszej woli, podszywając się pod nas.

Co 5 Polak doświadczył negatywnej sytuacji związanej z bezpieczeństwem swoich danych osobowych poprzez zagubienie lub utratę w wyniku kradzieży dowodu osobistego lub włamania na skrzynkę e-mail lub na konto w portalu społecznościowym. Jak pokazują statystyki utracone dane osobowe są doskonałym pretekstem dla przestępców parających się nieuczciwym procederem, który powoduje przykre konsekwencje.

Osoba, która ma dostęp do naszych danych, może nam przysporzyć wielu kłopotów. Znając je, może np.:

  • utworzyć w Internecie nasz fałszywy profil,
  • umieszczać w sieci lub wysyłać drogą elektroniczną obraźliwe komentarze w naszym imieniu,
  • zaciągać na nasze konto zobowiązania finansowe, np. kredyt w banku, poprosić o wystawienie mandatu lub rachunku na nasze konto,
  • dokonać w naszym imieniu zakupów,
  • wciągnąć nas w proces “prania brudnych pieniędzy”.

 

Niestety to i wiele więcej może wydarzyć się bez Twojej wiedzy i zgody, formalnie w Twoim imieniu, o czym z reguły dowiadujesz się dopiero po zaistniałym zdarzeniu od komornika, organów ścigania lub nawet sądu.

 

Jak chronić swoje dane?

 

  1. Nie korzystaj z otwartych sieci Wi-Fi
    Coraz większa liczba darmowych hot-spotów stwarza niemal nieograniczone możliwości dla cyberprzestępców, którzy mogą swobodnie przeglądać aktywność internetową użytkowników lub nawet przechwycać loginy i hasła za pomocą odpowiedniego oprogramowania. Dlatego ważne jest, aby nie logować się do ważnych serwisów (np. bankowości elektronicznej) korzystając z hot-spotów lub zainwestowanie w usługę VPN (ang. Virtual Private Network), dzięki której surfowanie po sieci będzie odpowiednio zaszyfrowane i niedostępne dla osób trzecich.
  2. Zwracaj uwagę na to co umieszczasz w tzw. chmurze
    Publikacja prywatnych danych w tzw. chmurze nie należy do dobrych pomysłów - dostanie się do plików w chmurze jest dość prostym zadaniem dla większości cyberprzestępców. Zanim umieścisz w chmurze swoje prywatne dane pomyśl o oprogramowaniu do ich wcześniejszego zaszyfrowania.
  3. Używaj wielu haseł do logowania
    Wygoda w postaci jednego hasła do wielu usług on-line to doskonała okazja dla cyberprzestępcy, który może uzyskać łatwy dostęp do Twoich danych. Jeśli masz problem z zapamiętam wielu haseł pomyśl o odpowiednim oprogramowaniu w postaci menedżera haseł. Używanie zbyt prostych również nie należy do tzw. “dobrych praktyk bezpieczeństwa”.
  4. Pamiętaj o 2-etapowym uwierzytelnianiu
    Większość serwisów bankowości elektronicznej zapewnia 2-etapowe uwierzytelnianie transakcji za pomocą loginu, hasła i autoryzującej wiadomości SMS. To znacznie ogranicza możliwości dla cyberprzestępców, którzy pomimo znajomości hasła i loginu nie są w stanie dokonać żadnej transakcji bez udziału Twojego numeru telefonu.
  5. Dbaj o stan swojego smarfona i tabletu
    Jak donoszą liczne raporty urządzenia mobilne stają się coraz bardziej popularnymi urządzeniami wśród cyberataków. W dzisiejszych czasach urządzenia te są niemal osobiste, przechowywując setki informacji o nas i naszych poczynaniach on-line, a przez to stają się “pożywką” dla złodziei tożsamości.
  6. Twórz regularnie kopie zapasowe swoich plików
    Coraz popularniejsze ataki typu ransomware (szyfrowanie danych użytkownika) stają się zmorą dla osób, które nie poczyniły uprzednio przygotowań, aby odpowiednio zabezpieczyć swoje pliki. Pamiętaj o tym, że najbezpieczniej jest regularnie tworzyć kopie zapasowe systemu i plików (najlepiej na odseparowanych od sieci nośniku danych).
  7. Pomyśl, zanim umieścić coś w Internecie
    Pamiętaj o tym, że publikacja jakichkolwiek danych w sieci zawsze pociąga za sobą nieodwracalne skutki. Złodzieje tożsamości czekają na Twoje dane! Pod żadnym pozorem nie publikuj skanów dowodów, prawa jazdy, paszportu czy innych dokumentów zawierających Twoje dane osobowe.
  8. Nie otwieraj podejrzanych linków i załączników w mailach
    Dość popularną metodą na rozsyłanie tzw. “konia trojańskiego” jest wysyłanie wiadomości zawierających podejrzane linki lub załączniki. Jeśli nie masz pewności co do pochodzenia źródła pliku lepiej go usuń, zanim ten poczyni straty na Twoim komputerze.

 Zachęcam do obejrzenie krótkiego filmiku o kradzieży tożsamości.

 https://youtu.be/e4WcjzBjj8E

Ź
ródło: https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.ochronatozsamosci.pl%2Fkradziez-tozsamosci%2Fjak-chronic-swoje-dane.html%3Ffbclid%3DIwAR2-eg9UooShiWQ38SkJaoK7c5trSpFdOgF2WUGpMS1l43oil7fqZGAwI0k&h=AT26yF1iCFqWY6K9NWHwHFVL8LD38ePnp3j2i0Ifa_UidIvA2yV5qw03FbDuGoWH_Ondi1B_839pH39l8fTWCdLO-K_DnO9ttQM3yl2FLZAh2orKrrDjbNs_SmtqwVqeLOAV

Wych. Sabina Radom

 

 

ZASADA 1 - POGÓDŹ SIĘ Z PRZESZŁOŚCIĄ, BY NIE NISZCZYĆ TERAŹNIEJSZOŚCI

 

Stało się – to czas przeszły, nie możesz cofnąć czasu i zmienić przeszłości. Natomiast, masz możliwość wyciągnięcia, jak najwięcej ilości wniosków i budować lepsze dzisiaj.

 

Jesteśmy tylko ludźmi – każdy z nas popełnia błędy. Uczymy się na nich i tym samym stajemy się lepsi. Uszanujmy tę zmianę i zaakceptujmy przeszłość.

 

ZASADA 2 – NIE MYŚL O PRZYSZŁOŚCI. . .

 

Nie jesteśmy w stanie zweryfikować przeszłości – nie jesteśmy w stanie przewidzieć, czy to czym się martwimy na pewno się wydarzy.

 

Zamartwianie się przyszłością to marnowanie czasu. To niweczenie chwili. Nie przepowiadamy przyszłości – ona może być zaskakująca i całkiem inna niż nasze myśli. Zajmuj się tym, co obecne, a nie tym czego nie ma. Przestań snuć katastrofalne wyobrażenia – zajmuj się tym, co daje chwila.

 

ZASADA 3 – BĄDŹ OTWARTA/Y NA ZMIANY. . .

 

Przestań myśleć o tym, co wypada, a co nie wypada. Nie bój się zmian, bo zmiany będą bały się Ciebie. Sprawdź, co sprawia Ci radość i idź w tym kierunku. Każdego dnia doceniaj chwile – celebruj każdy moment dnia, bo już nigdy więcej się nie powtórzy, nigdy więcej nie będzie on taki sam.

 

ZASADA 4 – BĄDŹ ODPOWIEDZIALNY/A ZA SWOJE SZCZĘŚCIE. . .

 

Przejmij ster i znajdź bezpieczną przystań. Co inni myślą o Tobie w tym momencie nie ma znaczenia - Ty jesteś najważniejszy/a i Twoje szczęście. Pracuj nad nim i rozwijaj go. Nie porzucaj pozytywnych odczuć – kreuj ogniwo radości. Uśmiechaj się częściej i pamiętaj, że nie jesteś właścicielem wszystkich zmartwień na świecie.

 

ZASADA 5 – DAJ SOBIE CZAS. . .

 

Zmiana nie przyjdzie z dnia na dzień – to nie jest czarodziejski eliksir, który wypijesz i wszystkie problemy znikną. To Twoja droga, którą musisz powtarzać każdego dnia, w każdym momencie swojego życia. By nauczyć się życia tu i teraz, musisz zachować dystans. Podarować sobie czas – tak, aby to, czego nauczyłeś/aś się powyżej stało się prawdą o Tobie...

 

Źródło: psychologiazycia.com

Wych. KKorsak

 

Zespół Biblioteczny Bursy Międzyszkolnej zachęca do wzięcia udziału w kultywowaniu pamięci o Żołnierzach Wyklętych.

Kolejny artykuł z cyklu „Zdrowe odżywianie”. Przed nami przesilenie wiosenne i trzecia fala….

Poznajcie wzmacniacze układu odpornościowego!

 Ryby

Ryby, szczególnie te tłuste, takie jak sardynki, łosoś, śledź czy makrela, są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Ich korzystny wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego opisano w wielu badaniach naukowych.

 Czosnek

Dzięki zawartości allicyny, znany jest przede wszystkim ze swoich właściwości przeciwdrobnoustrojowych, co czyni go skutecznym środkiem w walce z wirusami, bakteriami i grzybami. 

 Kiszonki

Kiszonki to naturalny probiotyk, który korzystnie wpływa na mikroflorę jelitową. W powszechnie spożywanych kiszonkach występują bakterie kwasu mlekowego, które zapewniają ochronę przed chorobotwórczymi bakteriami oraz wydzielają związki hamujące wzrost patogenów. Dodatkowo kiszone warzywa są rewelacyjnym źródłem witamin i minerałów, m.in. witaminy C. Oprócz kiszonych ogórków i kapusty warto sięgnąć także po mniej popularne kiszone pomidory, buraki czy czosnek.

 Zakwas z buraków

Osobno polecę zakwas buraczany, choć to również kiszonka, ale za to jaka! To naturalny napój energetyczny. Wzmacnia odporność i krew. W zakwasie mamy pełen zestaw witamin i mikroelementów (z dobrze przyswajalnym żelazem na czele) + naturalne probiotyki – więc to idealna propozycja po antybiotykoterapii, wzmocnienie i na regenerację. Naturalna osłona i wsparcie.

wych. S. Radom